Hygiena 2014, 59(4):157-161 | DOI: 10.21101/hygiena.a1263
Prevention of Eating Disorders and Promotion of Healthy Nutrition in Primary Schools
- 1 Masarykova Univerzita, Lékařská fakulta, Ústav ochrany a podpory zdraví, Brno
- 2 Státní zdravotní ústav, Praha
Prevention of eating disorders (ED) remains an elusive discipline in the field of risk behaviour prevention. Prevention of ED in schools can be further complicated by lack of awareness by teachers, fear of the subject as such, low motivation by teachers to assign the topic to an instructional programme, lack of equipment and other problems. On the basis of these considerations, we have cooperated with teachers and offered a seminar on ED and aggregate materials for use when working with students in the prevention of ED. A total of 122 persons were trained, involving 105 schools mainly in Prague and the Central Bohemian region. Over 4,000 students were addressed for periods that totalled more than 600 hours of tuition. Simultaneously, we observed the participating teachers' acquaintance with the subject and methods of tutition in the schools involved.
Keywords: prevention of eating disorders, health education
Received: September 2013; Accepted: August 6, 2014; Published: December 1, 2014 Show citation
References
- Duševní poruchy a poruchy chování: popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka: mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. 3. vyd. Praha: Psychiatrické centrum Praha; 2006.
- Papežová H, editor. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada Publishing; 2010.
- Thomas JJ, Vartanian LR, Brownell KD. The relationship between eating disorder not otherwise specified (EDNOS) and officially recognized eating disorders: meta-analysis and implications for DSM. Psychol Bull. 2009 May;135(3):407-33.
Go to original source...
Go to PubMed...
- Fairburn CG, Cooper Z, Bohn K, O'Connor ME, Doll HA, Palmer RL. The severity and status of eating disorder NOS: implications for DSM-V. Behav Res Ther. 2007 Aug;45(8):1705-15.
Go to original source...
Go to PubMed...
- Nechanská B. Péče o pacienty s diagnózami F50.0-F50.9 (poruchy příjmu potravy) v psychiatrických ambulantních a lůžkových zařízeních ČR v letech 2006-2011. Aktuální informace ÚZIS ČR. 2012;(62):1-11.
- Péče o pacienty s diagnózami F50.0-F50.9 - poruchy přijímání potravy v psychiatrických lůžkových zařízeních ČR. Aktuální informace ÚZIS ČR. 2010;(52):1-8.
- Péče o pacienty s diagnózami F50.0-F50.9 - poruchy přijímání potravy v psychiatrických lůžkových zařízeních ČR. Aktuální informace ÚZIS ČR. 2010;(3):1-7.
- Preti A, de Girolamo G, Vilagut G, Alonso J, de Graaf R, Bruffaerts R, et al.; ESEMeD-WMH Investigators. The epidemiology of eating disorders in six European countries: Results of the ESEMeD-WMH project. J Psychiatr Res. 2009 Sep;43(14):1125-32.
Go to original source...
Go to PubMed...
- Krch FD. Poruchy příjmu potravy - rizikové faktory. Psychiatr Praxi. 2004;(1):14-6.
- Rašticová M. Prediktory nespokojenosti s tělem a souvislost s depresí v adolescenci. E-psychologie [Internet]. 2009 [cit. 30. května 2013];3(1):30-42. Dostupné z: http://e-psycholog.eu/pdf/rasticova.pdf.
- Sonneville KR, Calzo JP, Horton NJ, Haines J, Austin SB, Field AE. Body satisfaction, weight gain and binge eating among overweight adolescent girls. Int J Obes (Lond). 2012 Jul;36(7):944-9.
Go to original source...
Go to PubMed...
- Grogan S. Body image: psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Praha: Grada Publishing; 2000.
- Thompson JK, Coovert MD, Richards KJ, Johnson S, Cattarin J. Development of body image, eating disturbance, and general psychological functioning in female adolescents: Covariance structure modeling and longitudinal investigations. Int J Eat Disord. 1995 Nov;18(3):221-36.
Go to original source...
- Metodického pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Č.j.: 20006/2007-51 [Internet]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR; 2007 [cit. 25. května 2013]. Dostupné z: www.soscb.cz/intranet/zákony/metodicky_pokyn_sikana.doc.
- Zlámalová H. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium [Internet]. Praha: VŠ J.A. Komenského; 2006 [cit. 25. května 2013]. Dostupné z: http://www.tykva.net/files/UJAK/MVT/Distancni_vzdelavani.pdf.
- Suchopárová L. Správnou výživou proti anorexii a bulimii: pracovní manuál k projektu. [CD-ROM]. Praha: SZÚ; 2009.
- Nešpor K, Csémy L, Pernicová H. Zásady efektivní primární prevence. Praha: Sportpropag; 1999.
- Nešpor K. Metodika prevence ve školním prostředí [CDROM]. Praha: Fontis pro MŠMT; 2003.
- Pavlas Martanová V, Běhounková L, Exnerová M, Charvát M, Jurystová L, Kaufová T a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova, Klinika Adiktologie; 2012.
- Suchopárová L, Forejt M. Pohled žáků základních škol na problematiku a výuku poruch příjmu potravy. Hygiena. 2013;58(4):157-61.
- Standard základního vzdělávání, čj. 20819/95-26, ze dne
- 8.1995 [Internet]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR; 1995 [cit. 5. května 2013]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/standard-zakladniho-vzdelavani-cj-20819-95-26-ze-dne-22-8-1995-zverejnen-ve-vestniku-msmt-sesit-9-1995.
- VÚP, kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: INFRA; 2005.
- Učební osnova předmětu: tělesná výchova pro čtyřletá gymnázia a SOŠ [Internet]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy; 1991 [cit. 2. června 2013]. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/RVP/ucebni_osnovy/TELESNA_VYCHOVA_1.pdf.
- Mužíková L. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita; 2010.