Hygiena 2014, 59(1):27-31 | DOI: 10.21101/hygiena.a1252
Design Methodology "Determination Reasonably Achievable Level of Noise Control Measures"
- 1 Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Národní referenční laboratoř pro komunální hluk, Ústí nad Orlicí
- 2 Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta Hradec Králové, Ústav hygieny a preventivního lékařství, Hradec Králové
- 3 Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Hradec Králové
The article describes the initial comprehensive design of methodology for assessment of reasonably achievable rate (RAR) of noise control measures. The aim of the methodology is to determine a relation between expenses on noise control measures and the benefit of these measures regarding noise burden reduction in exposed persons, and to provide subsequent evaluation. A request to determine RAR is governed by Act No. 258/2000 Coll., On the Protection of Public Health and Amendments to Some Related Acts as subsequently amended, and is an inseparable part of the application for granting a temporary over-limit noise source permission. The methodology has to undergo specialised assessment and has to be tested on practical cases.
Keywords: anti-noise measures - assessment, noise load
Received: June 2013; Accepted: October 7, 2013; Published: March 1, 2014 Show citation
References
- Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Sbírka zákonů ČR. 2000;částka 74:3622-64.
- Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Sbírka zákonů ČR. 2011;částka 97:3338-51.
- Danthine R, Oertli J. Criteria for the assessment of measures for protecting against noise: theory, implementation, results. Schweiz Ing Archit. 1995;113(35):4-9. (In German.)
- Martolos J. Metody prognózy intenzit generované dopravy. Plzeň: EDIP; 2013.
- Potužníková D, Hellmuth T, Bednarčík P, Fiala Z. Zkušenosti z hodnocení zdravotních rizik expozice hluku ze silniční dopravy. Hygiena. 2012;57(3):100-4.
- Report the "Genlyd" noise annoyance model: dose - response relationships modelled by logistic functions [Internet]. Hørsholm: Delta; 2007 [cited 2014 Jan 20]. Available from: http://www.madebydelta.com/imported/images/DELTA_Web/documents/TC/acoustics/av110207-TheGenlydAnnoyanceModel.pdf.
- European Environment Agency (EEA). Good practice guide on noise exposure and potential health effects. EEA Technical report, No. 11/2010. Copenhagen: EEA; 2010.
- Máca V, Urban J, Melichar J, Křivánek V. Metodika oceňování hluku z dopravy. Praha: Univerzita Karlova v Praze; 2012.
- Hellmuth T, Potužníková D. Nové přístupy k hodnocení zdravotních rizik expozice hluku z dopravy. In: V. česko-slovenská konference Doprava, zdraví a životní prostředí; 31. října - 2. listopadu 2012; Blansko. Brno: Centrum dopravního výzkumu; 2012. s. 77-83. Poděkování: Podpořeno programem PRVOUK P37/09, Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta v Hradci Králové. Dlouhodobý záměr rozvoje organizace 2011, FVZ UO Hradec Králové.