Hygiena 2023, 68(2):45-49 | DOI: 10.21101/hygiena.a1837
Estimation of noise indicator Lden based on indicator Ldn for road traffic noise in the Czech Republic
- 1 Státní zdravotní ústav, Ústředí monitoringu zdravotního stavu obyvatelstva, Praha, Česká republika
- 2 Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Ostrava, Česká republika
- 3 Státní zdravotní ústav, Oddělení biostatistiky, Praha, Česká republika
- 4 Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, Ústav epidemiologie a biostatistiky, Praha, Česká republika
Objective: Noise indicator Lden is used in Health Risk Assessment (HRA) to estimate noise effects using dose-effect relationships. Determination of its value is often impossible due to the unavailability of noise data in the evening. The aim of this paper is to propose estimation methods for noise indicator Lden based on Ldn indicator for road traffic in the conditions of the Czech Republic and to determine the uncertainties of this estimation.
Methodology: A total of 217 individual 24-hour road traffic noise measurements were analysed. They were obtained within the framework of the activities of Czech National Institute of Public Health and Public Health Institute Ostrava. The median of calculated values of the difference between noise indicators Lden and Ldn for individual measuring (the coefficient k) is used to estimate indicator Lden according to the formula: Lden ≅ Ldn + k.
Results: The coefficient for the whole data set k = 0.6 and subcoefficients k1, k2 and k3 depending on the difference LAeq,16h - LAeq,8h were calculated. The uncertainties of the estimates are expressed by 95% confidence intervals.
Conclusion: It is recommended to estimate noise indicator Lden for road traffic by adding coefficient k = 0.6 to the values of indicator Ldn, or alternatively coefficients k1 = 0.5 (for LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), or k3 = 0.7 (for LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB) can also be used. Coefficient k2 (for LAeq,16h - LAeq,8h between 5 and 7,9 dB) is identical to coefficient k for the whole data set. The estimate can only be used after an evaluation of the local situation if a smooth pattern of sound pressure levels is expected during 24 hours with the decrease of daytime values towards night-time values and without fluctuations due to local impacts.
Keywords: traffic noise, health risk assessment (HRA), method for noise indicator estimation
Received: April 2023; Accepted: May 18, 2023; Published: June 30, 2023 Show citation
References
- Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2002/49/ES ze dne 25. června 2002 o hodnocení a snižování hluku ve venkovním prostředí. Úřední věstník EU. 2002;45(L189):101-15.
- Vyhláška č. 315 ze dne 17. prosince 2018 o strategickém hlukovém mapování. Sbírka zákonů ČR;částka 155:5315-23.
- Směrnice komise (EU) 2020/367 ze dne 4. března 2020, kterou se mění příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/49/ES, pokud jde o hodnocení škodlivých účinků hluku ve venkovním prostředí. Úřední věstník EU. 2020;63(L67):132-6.
- Miedema HM, Vos H. Exposure-response relationships for transportation noise. J Acoust Soc Am. 1998 Dec;104(6):3432-45.
Go to original source...
Go to PubMed...
- Miedema HM, Oudshoorn CG. Annoyance from transportation noise: relationships with exposure metrics DNL and DENL and their confidence intervals. Environ Health Perspect. 2001 Apr;109(4):409-16.
Go to original source...
Go to PubMed...
- Guski R, Schreckenberg D, Schuemer R. WHO Environmental Noise Guidelines for the European Region: a systematic review on environmental noise and annoyance. Int J Environ Res Public Health. 2017 Dec 8;14(12):1539. doi: 10.3390/ijerph14121539.
Go to original source...
Go to PubMed...
- World Health Organization. Environmental Noise Guidelines for the European Region. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2018.
- Vyhláška č. 55 ze dne 10. března 2022, kterou se mění vyhláška č. 315/2018 Sb. o strategickém hlukovém mapování. Sbírka zákonů ČR. 2022;částka 31:554-61.
- EEA. Good practice guide on noise exposure and potential health effects. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Union; 2010.
- Vandasová Z, Fialová A. Vztahy mezi hlukovými ukazateli Ldvn a Ldn [online]. Praha: SZÚ; 2019 [cit. 2023-05-22]. Dostupné z: https://szu.cz/wp-content/uploads/2023/01/Hluk_Ldvn.pdf
- Bite M, Bite PZ. Zusammengang zwischen den Strasenverkehrsindizes LAeq(06-22) und LAeq(22-06) sowie Lden. Z Lärmbekämpfung. 2004 Jan;51(1):27-8.
- Metodický návod MZ ČR pro měření a hodnocení hluku v mimopracovním prostředí. Věstník MZ ČR. 2017;částka 11:2-35.
- Metodické návody - archiv [online]. Ústí nad Orlicí: Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, NRL pro komunální hluk; 2022 [cit. 2023-05-22]. Dostupné z: http://hluk.nrl.cz/Home/Page/archiv.
- Státní zdravotní ústav. Monitoring hluku. Odborné zprávy monitoringu hluku [online]. Praha: SZÚ [cit. 2023-05-22 ]. Dostupné z: https://szu.cz/tema/zivotni-prostredi/hluk/monitoring-hluku/odborne-zpravy/.
- Carpenter J, Bithell J. Bootstrap confidence intervals: when, which, what? A practical guide for medical statisticians. Stat Med. 2000 May 15;19(9):1141-64.
Go to original source...
Go to PubMed...