Hygiena 2018, 63(1):18-21 | DOI: 10.21101/hygiena.a1581

Ventilation in schools

Oľga Šušoliaková, Zuzana Mathauserová
Státní zdravotní ústav, Centrum hygieny práce a pracovního lékařství, Národní referenční laboratoř pro prašnost a mikroklima v pracovním prostředí, Praha

The quality of the indoor environment is an important factor affecting health, well-being and performance in children, adolescents and adults. The general population spends most of its time indoors and children and pupils are exposed to the effects of indoor factors in school and educational facilities. From a technical viewpoint large investments are made to decrease the energy requirements of school buildings in terms of improving air-tighteness, thus limiting natural ventilation with no alternative provision for ensuring adequate air exchange. This leads to a number of non-specific complaints such as daytime fatigue, eye irritation, poor concentration, sleep disorders etc. This issue, as discussed by the professional and general public, boils down to the basic question of how to ensure adequate ventilation. Although the requirements for ensuring a healthy indoor environment (and hence ventilation) are goverened by public health regulations their execution poses a number of problems.

Keywords: indoor air quality, ventilation of buildings, school

Published: April 30, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šušoliaková O, Mathauserová Z. Ventilation in schools. Hygiena. 2018;63(1):18-21. doi: 10.21101/hygiena.a1581.
Download citation

References

  1. Kabrhel G. Větrání a vytápění škol. Vídeň: Nákladem Josefa Šafáře; 1903.
  2. Vyhláška č. 410/2005 Sb. ze dne 4. října 2005 o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Sbírka zákonů ČR. 2005;částka 141:7478-88. Ve znění pozdějších předpisů.
  3. Maroni M, Seifert B, Lindvall T, editors. Indoor air quality: a comprehensive reference book. Amsterdam: Elsevier; 1995.
  4. Sarigiannis DA, Karakitsios SP, Gotti A, Liakos IL, Katsoyiannis A. Exposure to major volatile organic compounds and carbonyls in European indoor environments and associated health risk. Environ Int. 2011 May;37(4):743-65. Go to original source... Go to PubMed...
  5. Vyhláška č. 6/2003 Sb. ze dne 16. prosince 2002, kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb. Sbírka zákonů ČR. 2003;částka 4:121-5.
  6. Zákon č. 258/2000 Sb. ze dne 14. července 2000 o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. Sbírka zákonů ČR. 2000;částka 74:3622-62. Ve znění pozdějších předpisů.
  7. Vyhláška Státního úřadu pro jadernou bezpečnost č. 307/2002 Sb. ze dne 13. června 2002 o radiační ochraně. Sbírka zákonů ČR. 2002;částka 113:6362-540. Ve znění pozdějších předpisů.
  8. Projekt INTERREG Central Europe InAiRQ číslo CE 69. Management kvality vnitřního prostředí v základních školách [Internet]. Praha: Státní zdravotní ústav [cit. 2. února 2018]. Dostupné z: http://www.szu.cz/centrum-zdravi-a-zivotniho-prostredi.
  9. Projekt SINPHONIE. Znečištění vnitřního prostředí škol a zdraví: síť pro monitorování zdraví v Evropě. Luxembourg: Publications Office of the European Union; 2014.
  10. Ministerstvo životního prostředí. Metodický pokyn pro návrh větrání škol. Praha: MŽP; 2015.
  11. Vyhláška č. 268/2009 Sb. ze dne 12. srpna 2009 o technických požadavcích na stavby. Sbírka zákonů ČR. 2009;částka 81:3702-19. Ve znění pozdějších předpisů.
  12. Zmrhal V, Drkal F, Šimánek V. Koncept větrání. Praha: ČVUT Praha; 2016.
  13. Begeni M, Zmrhal V. Dotazníkový průzkum stavu školských budov. TZB Info [Internet]. Praha: Topinfo; 2015 [cit. 2. února 2018]. Dostupné z: http://vetrani.tzb-info.cz/vnitrni-prostredi/12873-dotaznikovy-pruzkum-stavu-skolskych-budov.
  14. Kalimeri KK, Saraga DE, Lazaridis VD, Legkas NA, Missia DA, Tolis EI, et al. Indoor air quality investigation of the school environment and estimated health risks: two-season measurements in primary schools in Kozani, Greece. Atmos Pollut Res. 2016 Nov;7(6):1128-42. Go to original source...
  15. Toftum J, Kjeldsen BU, Wargocki P, Menå HR, Hansen EM, Clausen G. Association between classroom ventilation mode and learning outcome in Danish schools. Build Environ. 2015 Oct;92:494-503. Go to original source...
  16. Asere L, Mols T, Blumberga A. Assessment of indoor air quality in renovated buildings of Liepāja municipality. Energy Procedia. 2016 Jun;91:907-15. Go to original source...
  17. Theodosiou TG, Ordoumpozanis KT. Energy, comfort and indoor air quality in nursery and elementary school buildings in the cold climatic zone of Greece. Energy Build. 2008;40(12):2207-14. Go to original source...