Hygiena 2013, 58(4):152-156 | DOI: 10.21101/hygiena.a0981

Hearing Loss in Nursery School Teachers

Petra Sachová1,4, Eva Mrázková2,4, Kristýna Richterová2,4, Hana Tomášková2,3, Vladimír Janout1,2
1 Univerzita Palackého v Olomouci, LF, Ústav preventivního lékařství, Olomouc
2 Ostravská univerzita Ostrava, LF, Ústav epidemiologie a ochrany veřejného zdraví, Ostrava
3 Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Centrum zdravotnických služeb, Ostrava
4 Centrum pro poruchy sluchu a rovnováhy, Ostrava

The aim of the study was to evaluate hearing loss in nursery school teachers as potentially related to occupational noise exposure from children. The quality of the auditory threshold was measured using a tone audiometer. A questionnaire was used to obtain important anamnestic data. The whole set was divided into three groups according to length of practice. Hearing acuity was assessed using average hearing loss at investigated frequencies (125-8000 Hz), compared to ČSN EN ISO 7029 standard and using the hearing loss percentage according to Fowler. Compared to existing norms no significant cases of hearing loss were detected among nursery school teachers. The auditory threshold deteriorated length of practice (without adjustment for age), most significantly at high frequencies (6-8 kHz). Resulting audiograms do not comply with hearing loss from occupational exposure to noise, but expected age-related deterioration. Among non-specific effects of noise fatigue (71%), impaired concentration (66%), headache (61%) and stress (58%) were detected. Digestive problems were reported in 30% of teachers. High blood pressure was reported in 25% of respondents.

Keywords: noise - exposure, occupational exposure, hearing quality, teachers

Received: July 2012; Accepted: September 22, 2012; Published: December 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sachová P, Mrázková E, Richterová K, Tomášková H, Janout V. Hearing Loss in Nursery School Teachers. Hygiena. 2013;58(4):152-156. doi: 10.21101/hygiena.a0981.
Download citation

References

  1. Koťátková S. Dítě a mateřská škola: dítě v rodinném prostředí, rodiče a mateřská škola, předškolní vzdělávání, školní programy. Praha: Grada; 2008.
  2. Grebennikov L, Wiggins M. Psychological effects of classroom noise on early childhood teachers. Aust Educ Res. 2006;33(3):35-53. Go to original source...
  3. Schick A, Klatte M, Meis M. Noise stress in classrooms. In: Schick A, Meis M, Reckhardt C, editors. Contributions to psychological acoustics: results of the 8th Oldenburg Symposium on Psychological Acoustics' [Internet]. Oldenburg: Bibliotheks- und Informationssystem der Universität Oldenburg; 2000 [cited 2013 Oct 18]. p. 533-69. Available from: http://www.hoerzentrum-oldenburg.de/web/public_files/dokumente/schick_classroom.pdf.
  4. Garcia Martins RH, Mendes Tavares EL, Lima Neto AC, Fioravanti MP. Occupational hearing loss in teachers: a probable diagnosis. Rev Bras Otorrinolaringol [Internet]. 2007 [cited 2012 Apr 27];73(2):239-44. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rboto/v73n2/en_a15v73n2.pdf. Go to original source...
  5. Hygge S, Boman E, Enmarker I. The effects of road traffic noise and meaningful irrelevant speech on different memory systems. Scand J Psychol. 2003 Feb;44(1):13-21. Go to original source...
  6. Světová zdravotnická organizace, Regionální úřadovna pro Evropu; Státní zdravotní ústav. Hluk ve školách. Praha: SZÚ; 2002.
  7. ČSN730527.Akustika-Projektovánívoboruprostorovéakustiky-Prostoryprokulturníúčely-Prostoryveškolách-Prostory pro veřejné účely. Praha: Český normalizační institut; 2005.
  8. ČSN 73 0525. Akustika - Projektování v oboru prostorové akustiky - Všeobecné zásady. Praha: Český normalizační institut; 1998.
  9. Golmohammadi R, Ghorbani F, Mahjub H, Daneshmehr Z. Study of school noise in the capital city of Tehran - Iran. Iran J Environ Health Sci Eng [Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 18];7(4):365-70. Available from: http://journals.tums.ac.ir/upload_files/pdf/17047.pdf.
  10. BOZPinfo [Internet]. Praha: Výzkumný ústav bezpečnosti práce; c2002-2013. SCHREIBER G, SAVICKÁ S. Spokojenost na pracovišti a zdraví v učitelském povolání; 2003 Sep 1 [cit. 20 řína 2012]. Dostupné z: http://www.bozpinfo.cz/win/knihovna-bozp/citarna/clanky/clanky_skolstvi/zdravi030714.html.
  11. ČSN EN ISO 7029. Akustika - Práh slyšení zvuku vedeného vzduchem, s ohledem na věk a pohlaví otologicky normálně vyvinutých osob. Praha: Český normalizační institut; 2001.
  12. Hahn A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada; 2007.
  13. Klatte M, Bergström K, Lachmann T. Does noise affect learning? A short review on noise effects on cognitive performance in children. Front Psychol. 2013 Aug 30;4:578. Go to original source... Go to PubMed...
  14. Bencko V a kol. Hygiena: učební texty k seminářům a praktickým cvičením. 2. vyd. Praha: Karolinum; 2000.
  15. Vandasová Z. Zdravotní účinky hluku [Internet]. Praha: Státní zdravotní ústav; 2007 [cit. 27. dubna 2012]. Dostupné z: http://www.szu.cz/tema/zivotni-prostredi/zdravotniucinky-hluku.
  16. Účinek hluku na lidský organismus. In: Encyklopedie fyziky [Internet]. 2010 [cit. 27. dubna 2012]. Dostupné z: http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/202-ucinek-hluku-nalidsky-organismus.
  17. Zdravotní důsledky a rušivé účinky hluku: odborná zpráva za rok 2004 [Internet]. Praha: Státní zdravotní ústav; 2005 [cit. 18. října 2013]. Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ve vztahu k životnímu prostředí. Subsystém 3. Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/odborne_zpravy/OZ_04/hluk_04.pdf.
  18. Kohoutek R, Řehulka E. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). In: Škola a zdraví 21 [Internet]. 2011 [cit. 9. března 2012]. s. 105-17. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2011/38/texty/cze/kohoutek_rehulka.pdf.
  19. Bednářová K, Ševčíková K. Co prosím? Aneb poruchy sluchu a jejich příčiny. 3pól [Internet]. 9. červen 2011 [cit. 10. října 2011]. Dostupné z: http://3pol.cz/1076-co-prosim-anebporuchy-sluchu-a-jejich-priciny.