Hygiena 2008, 53(4):146-148
Nutrition Friendly Schools Initiative: nový program Světové zdravotnické organizace
- Ústav preventivního lékařství, Lékařská fakulta MU, Brno
Článek představuje nový program Světové zdravotnické organizace nazvaný Nutrition Friendly School Initiative a ukazuje jeho souvislost s dalšími podobnými mezinárodními i národními aktivitami. Cílem nové iniciativy je vytvořit prostředí, které umožní školám ve spolupráci s rodiči a dalšími subjekty vzdělávat a vychovávat děti ke zdravému životnímu stylu a tím předcházet stále častějšímu výskytu obezity a souvisejících nemocí. Zárukou efektivnosti této iniciativy by měly být nástroje v podobě akreditace škol spolu s následnými pravidelnými evaluacemi.
Klíčová slova: NFSI, výživa dětí, škola a zdraví, dětská obezita, životní styl
Zveřejněno: 1. prosinec 2008 Zobrazit citaci
Reference
- Birch LL, Fisher JO, Grimm-Thomas K.The development of children's eating habits. In: Meiselman HL, MacFie HJH, editors. Food choice, acceptance and consumption. London: Blackie Academic & Professional; 1996. p. 161-206.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dehghan M, Akhtar-Danesh N, Merchant AT. Childhood obesity, prevalence and prevention. Nutr J. 2005 Sep 2;4:24.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lajka J, Čechová M. Životní styl a obezita - longitudinální epidemiologická studie prevalence obezity v ČR [online]. Praha: nejobecněj, a umožňuje předkládat nejrůzněji zaměřené projekty. Příkladem programu s velmi konkrétním cílem je naproti tomu např. akce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Školní mléko. Také některé potravinářské firmy a občanská sdružení se snaží zapojit do těchto aktivit. Příkladem může být Zdravá 5 (společnost Ahold) nebo soutěže jako např. Hravě žij zdravě (STOB), Rama chutná svačina, tím učení začíná (Rama) apod. Mnohé intervenční programy probíhaly a probíhají na regionálních úrovních. Vzhledem k tomu, že se téměř vždy jedná o časově omezené projekty mají, přes nesporné pozitivní výsledky, jen krátkodobý dopad a význam. Jednak zasáhnou většinou jen jednu intervenovanou generaci dětí, jednak i děti, jež prošly programem, časem většinu získaných poznatků či návyků zapomenou a jejich znalosti jsou stejné jako u jejich vrstevníků, kteří srovnatelnými intervenčními programy neprošli (5). Z toho vyplývá, že skutečný výchovný výsledek je možno očekávat spíše u dlouhodobých a komplexních vzdělávacích projektů. Právě komplexnost, dlouhodobost a využití zkušeností z již existujících programů jsou základními charakteristikami nového programu Nutrition Friendly Schools Initiative, který připravila Světová zdravotnická organizace a jenž vychází z principů úspěšného a zavedeného programu Baby Friendly Hospital Initiative (dále BFHI). Cíle a nástroje NFSI NFSI si klade za cíl především vytvořit rámec pro implementaci školních programů, které nejen zajistí lepší vzdělávání dětí v oblasti zdravé výživy a správného životního stylu, ale podpoří také kontakty a úzkou spolupráci školy s rodiči, místními samosprávami, zřizovateli škol a zdravotnickými odborníky a v neposlední řadě bude fungovat jako stimulující a motivační prostředí. Program není zaměřen jen na výchovu ke zdravé výživě, ale chce vytvořit takové školní prostředí, jež ve spolupráci s okolními subjekty bude dlouhodobě a komplexně podporovat zdravý vývoj dětí a zabrání stále častějšímu výskytu nemocí souvisejících se špatnými stravovacími návyky a nedostatkem pohybu, jako jsou obezita a ji doprovázející choroby, specifická malnutrice, ale také prostá podvýživa a poruchy příjmu potravy. Ideová východiska této iniciativy se začala formovat již koncem 90. let minulého století na jednáních expertů WHO (Expert Consultation on Obesity, Ženeva, červen 97) (3), na dalších setkáních odborníků se postupně formulovala a upřesňovala dnešní podoba NFSI. Za klíčová lze považovat setkání v Kobe (WHO Expert Meeting on Childhood Obesity, červen 2005) a v Montreux ve Švýcarsku (Brainstorming Meeting on the Development of a Framework on the Nutrition-Friendly Schools Initiative, únor 2006) (4). NFSI není jen iniciativou WHO, ale zahrnuje také spolupráci s mnoha světovými organizacemi a jejich probíhajícími projekty. Především je třeba zmínit The FRESH Initiative, na které se podílí vedle WHO také UNESCO, UNICEF, Světová banka a další partneři, program ChildFriendly Schools (UNICEF), Health Promoting Schools (WHO) a School Food and Nutrition Education Programme (FAO). K NFSI se již také připojily některé země prostřednictvím svých vládních organizací, namátkou je možno zmínit USA, Brazílii, Finsko, Irsko. Všechny tyto iniciativy, na které NFSI navazuje, mají za cíl zajistit lepší školní, sociální a výukové podmínky STEM/MARK [cit. 2007-11-11]. Dostupný z: http://www.fzv.cz/files/images/starsi_deti_FINAL.ppt.
- Obesity: preventing and managing the global epidemic. WHO Technical Report Series No. 894. Geneva: WHO; 2000.
- Report of the Brainstorming Meeting on the development of a framework on the Nutrition-Friendly Schools Initiative; 2006 Feb 27-28; Montreux, Switzerland. Geneva: WHO; 2006.
- Vašíčková Z. Účinnost výživových intervenčních programů zaměřených na dětskou populaci. Vojen Zdrav Listy. 2003;72(4):153-7.