Hygiena 2018, 63(1):18-21 | DOI: 10.21101/hygiena.a1581

Větrání škol

Oľga Šušoliaková, Zuzana Mathauserová
Státní zdravotní ústav, Centrum hygieny práce a pracovního lékařství, Národní referenční laboratoř pro prašnost a mikroklima v pracovním prostředí, Praha

Kvalita vnitřního prostředí je jeden z důležitých faktorů, které ovlivňují zejména zdraví, pohodu a pracovní výkon u dětí, mládeže i dospělé populace. Většinu svého života strávíme v budovách. Děti a žáci jsou vystaveni působení jednotlivých faktorů vnitřního prostředí v zařízeních a provozovnách pro výchovu a vzdělávání. Z technického pohledu nyní dochází k masivním investicím pro snížení energetické náročnosti školních budov, ale ukazuje se, že tato opatření jsou jednou z příčin zhoršené kvality prostředí v těchto budovách. Je to v případech, kdy se provedou stavební úpravy vedoucí ke zvýšené těsnosti budov, omezí se tím možnost přirozeného větrání budovy, ale jak jiným způsobem zajistit dostatečnou výměnu vzduchu se již neřeší. Setkáváme se pak s řadou nespecifických obtíží, jako je např. únava během dne, pálení očí, špatné soustředění, problémy se spánkem apod. V dnešní době dochází k intenzivním diskusím o tomto problému v řadách odborníků i laické veřejnosti. Základní diskutovanou otázkou je, jak dostatečně větrat? I když požadavky pro zajištění zdravého vnitřního prostředí budov, tedy i požadavky na větrání, stanoví hygienické předpisy, jejich realizace přináší řadu problémů.

Klíčová slova: ovzduší vnitřní - kvalita, větrání budov, škola

Zveřejněno: 30. duben 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šušoliaková O, Mathauserová Z. Větrání škol. Hygiena. 2018;63(1):18-21. doi: 10.21101/hygiena.a1581.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kabrhel G. Větrání a vytápění škol. Vídeň: Nákladem Josefa Šafáře; 1903.
  2. Vyhláška č. 410/2005 Sb. ze dne 4. října 2005 o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Sbírka zákonů ČR. 2005;částka 141:7478-88. Ve znění pozdějších předpisů.
  3. Maroni M, Seifert B, Lindvall T, editors. Indoor air quality: a comprehensive reference book. Amsterdam: Elsevier; 1995.
  4. Sarigiannis DA, Karakitsios SP, Gotti A, Liakos IL, Katsoyiannis A. Exposure to major volatile organic compounds and carbonyls in European indoor environments and associated health risk. Environ Int. 2011 May;37(4):743-65. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Vyhláška č. 6/2003 Sb. ze dne 16. prosince 2002, kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb. Sbírka zákonů ČR. 2003;částka 4:121-5.
  6. Zákon č. 258/2000 Sb. ze dne 14. července 2000 o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. Sbírka zákonů ČR. 2000;částka 74:3622-62. Ve znění pozdějších předpisů.
  7. Vyhláška Státního úřadu pro jadernou bezpečnost č. 307/2002 Sb. ze dne 13. června 2002 o radiační ochraně. Sbírka zákonů ČR. 2002;částka 113:6362-540. Ve znění pozdějších předpisů.
  8. Projekt INTERREG Central Europe InAiRQ číslo CE 69. Management kvality vnitřního prostředí v základních školách [Internet]. Praha: Státní zdravotní ústav [cit. 2. února 2018]. Dostupné z: http://www.szu.cz/centrum-zdravi-a-zivotniho-prostredi.
  9. Projekt SINPHONIE. Znečištění vnitřního prostředí škol a zdraví: síť pro monitorování zdraví v Evropě. Luxembourg: Publications Office of the European Union; 2014.
  10. Ministerstvo životního prostředí. Metodický pokyn pro návrh větrání škol. Praha: MŽP; 2015.
  11. Vyhláška č. 268/2009 Sb. ze dne 12. srpna 2009 o technických požadavcích na stavby. Sbírka zákonů ČR. 2009;částka 81:3702-19. Ve znění pozdějších předpisů.
  12. Zmrhal V, Drkal F, Šimánek V. Koncept větrání. Praha: ČVUT Praha; 2016.
  13. Begeni M, Zmrhal V. Dotazníkový průzkum stavu školských budov. TZB Info [Internet]. Praha: Topinfo; 2015 [cit. 2. února 2018]. Dostupné z: http://vetrani.tzb-info.cz/vnitrni-prostredi/12873-dotaznikovy-pruzkum-stavu-skolskych-budov.
  14. Kalimeri KK, Saraga DE, Lazaridis VD, Legkas NA, Missia DA, Tolis EI, et al. Indoor air quality investigation of the school environment and estimated health risks: two-season measurements in primary schools in Kozani, Greece. Atmos Pollut Res. 2016 Nov;7(6):1128-42. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Toftum J, Kjeldsen BU, Wargocki P, Menå HR, Hansen EM, Clausen G. Association between classroom ventilation mode and learning outcome in Danish schools. Build Environ. 2015 Oct;92:494-503. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Asere L, Mols T, Blumberga A. Assessment of indoor air quality in renovated buildings of Liepāja municipality. Energy Procedia. 2016 Jun;91:907-15. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Theodosiou TG, Ordoumpozanis KT. Energy, comfort and indoor air quality in nursery and elementary school buildings in the cold climatic zone of Greece. Energy Build. 2008;40(12):2207-14. Přejít k původnímu zdroji...