Hygiena 2018, 63(4):135-139 | DOI: 10.21101/hygiena.a1637
Vnímání edukace o výživě českou populací 40+
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav ošetřovatelství, porodní asistence a neodkladné péče, České Budějovice, Česká republika
Výživa hraje významnou roli ve vzniku a rozvoji chronických neinfekčních onemocnění. Ovlivnění vzniku těchto onemocnění stejně jako efektivity léčebného procesu ve vztahu ke stravovacím návykům je prokázáno. Cílem předkládané práce je poukázat na současný stav edukace v oblasti výživy z pohledu zdravotníků i populace 40+ a na to, zda pacienti informace o výživě považují za užitečné. Pro zjištění stavu a popsání realizované edukace o výživě bylo využito dílčích dat získaných dotazníkovým šetřením. Šetření probíhalo v celé České republice od 1. 4. do 20. 4. 2016. Získané údaje byly zpracovány programem SASD ve verzi 1.4.12. Velikost výběrového souboru lékařů činila 1 000 respondentů, velikost výběrového souboru sester 1 000 respondentů a velikost výběrového souboru občanů ve věku 40 let a více činila 1 992 respondentů. Z odpovědí lékařů a sester vyplývá, že zájem o informace o výživě u občanů ve věku 40 let a více převládá. Odpovědi občanů ve věku 40 let a více pak naznačují, že lékaři častěji o problematice výživy hovoří s muži, s pacienty vyšších věkových skupin, s pacienty se základním vzděláním, ovdovělými a s osobami ve starobním a invalidním důchodu. Obdobně je tomu i u sester, které častěji o této problematice hovoří také s lidmi s VOŠ a obyvateli větších obcí. Tato zjištění přinášejí zpětnou vazbu v podobě nastínění slabých stránek edukačního procesu a poukazují na cílové skupiny, které by v rámci vzdělávacího procesu neměly být opomíjeny.
Klíčová slova: výživa, stravovací návyky, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost
Vloženo: září 2018; Přijato: 15. listopad 2018; Zveřejněno: 30. listopad 2018 Zobrazit citaci
Reference
- World Health Organization. Global Status report on noncommunicable diseases 2014. Geneva: WHO; 2014.
- World Health Organization [Internet]. Geneva: WHO; 2017 [cited 2018 Sep 12]. Cardiovascular diseases (CVDs). Key facts. Avilable from: http://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds).
- Piepoli MF, Hoes AW, Agewall S, Albus C, Brotons C, Catapano AL, et al. 2016 2016 European guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice. The Sixth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of 10 societies and by invited experts. Developed with the special contribution of the European Association for Cardiovascular Prevention & Rehabilitation. G Ital Cardiol (Rome). 2017 Jul-Aug;18(7):547-612. (In Italian.)
Přejít na PubMed...
- Diet, physical activity and cardiovascular disease prevention in Europe. Brussels: European Heart Network; 2011.
- Global report on diabetes. Geneva: World Health Organization; 2016.
- Sofi F, Abbate R, Gensini GF, Casini A. Accruing evidence on benefits of adherence to the Mediterranean diet on health: an updated systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2010 Nov;92(5):1189-96.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Estruch R, Ros E, Salas-Salvadó J, Covas MI, Corella D, Arós F, et al; PREDIMED Study Investigators. Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet. N Engl J Med. 2013 Apr 4;368(14):1279-90. Erratum in: N Engl J Med. 2014 Feb 27;370(9):886.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Vienna Declaration on Nutrition and Noncommunicable Diseases in the Context of Health 2020 [Internet]. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2013 [cited 2018 Sep 12]. Avilable from: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/234381/Vienna-Declaration-on-Nutrition-and-Noncommunicable-Diseases-in-the-Context-of-Health-2020-Eng.pdf.
- Čeledová L, Čevela R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada; 2010.
- Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies. Cairo: WHO Regional Office for the Eastern Mediterranean; 2012.
- Wurzbach ME. Community health education and promotion: a guide to program design and evaluation. Burlington (MA): Jones & Bartlett Learning; 2002.
- Mužíková L. Názory občanů České republiky na vzdělávání v oblasti výživy. Hygiena. 2017;62(2):45-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- Machová J, Kubátová D a kol. Výchova ke zdraví. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada; 2016.
- Tóthová V, Bártlová S, Šedová L, Trešlová M, Chloubová I, Prošková E. The nurse's role in preventive care in the field of community nursing. Neuro Endocrinol Lett. 2014;35 Suppl 1:26-33.
- Kalua F, Nyasulu Y. A review of the role of modifying factors in health education programmes. Malawi Med J. 2007 Mar;19(1):30-1.
- Aghakhani N, Nia HS, Ranjbar H, Rahbar N, Beheshti Z. Nurses' attitude to patient education barriers in educational hospitals of Urmia University of Medical Sciences. Iran J Nurs Midwifery Res. 2012 Jan;17(1):12-5.
- Beagley L. Educating patients: understanding barriers, learning styles, and teaching techniques. J Perianesth Nurs. 2011 Oct;26(5):331-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tóthová V a kol. Prevence obezity a nadváhy u romské minority v komunitním ošetřovatelství. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny; 2016.
- Kolektiv autorů. Evropská rozvojová agentura. Manuál aktivního stárnutí. Praha: Evropská rozvojová agentura; 2012.